Carrièredag 7 december in samenwerking met SMA students

We dromen er allemaal van, succesvol te worden in datgeen wat ons het meest raakt. Het maakt niet uit wat je drijft, daar waar jouw passie ligt kun je het ver schoppen. Waar de één ambities heeft in het theater, is de ander gedreven het ver te schoppen in de commercie. Als je begaan bent met wat je doet, zijn wij ervan overtuigd dat je daarin succesvol kunt zijn! Wij willen onze leden graag meegeven hoe zij het beste in zichzelf naar boven kunnen halen. Om hen te inspireren organiseerden wij op woensdag 7 december 2016 de eerste editie van de jaarlijks terugkerende ‘Carrièredag’ in samenwerking met SMA students.

De essentie van sales

De wijze waarop sales het beste uitgeoefend kan worden staat niet vast. De vraag is, hoe ontwikkel je dan een gevoel om te bepalen wat een succesvolle sales strategie is? SV CEnter en SMA Students nodigden een aantal sprekers uit die bezoekers mee konden nemen in actuele succesvolle praktijkvoorbeelden van henzelf. Business Development Manager Anne van Naerssen, trapte de bal af en vertelde ons wat volgens haar de essentie van sales is. Een echte verbinder die binnen Vodafone keer op keer bewijst dat je samen het verschil te kunnen maken.

Anne begon al op jonge leeftijd met sales. Zo verkocht zij rondleidingen door Leiden aan toeristen en toen zij oud genoeg was startte zij haar carrière in de horeca. Hier leerde zij tot het uiterste te gaan voor klanten en beleefde veel plezier aan cross-selling en up-selling. Waar zij er in eerste instantie van overtuigd was succesvol te willen worden in de horeca, ontdekte zij haar eigen echte behoefte, namelijk het verschil maken in de sales. Een aantal jaar na dato bewees zij dat dit voor haar was weggelegd. Tijdens het jaarlijkse Sales Event van de SMA werd Anne met haar pitch verkozen tot ‘Young Sales Professional van het jaar 2016’. Deze felbegeerde titel dankt zij aan haar doorzettingsvermogen en de kracht om de vraag achter de vraag van haar klanten te achterhalen.

Ook Anne’s carrière begon met solliciteren

We moeten er bijna allemaal aan geloven alvorens we überhaupt van start mogen gaan met een stage of met onze eerste echte job. Het maakt niet uit of je reageert op een vacature, of een organisatie zelf met een voorstel benaderd, aan solliciteren ontkom je haast niet. Wil je ondernemer worden? Ook dan ontkom je er niet aan zodra je personeel in dienst kunt en wilt gaan nemen.

Onze partner Werkmandejong gaf een workshop vol praktische tips voor een onvergetelijke sollicitatie. Denk hierbij aan tips over het opstellen van een effectieve cv, een sollicitatiebrief en een sollicitatiegesprek. Centraal stonden ideeën voor een onderscheidende sollicitatie. Dit kan bijvoorbeeld aan de hand van een videosollicitatie, een creatieve cv en persoonlijke informatie die je sollicitatie onderscheidend maakt.

Uit de workshop bleek dat veel studenten zich niet bewust waren van de mogelijke gevolgen van social media gebruik op je sollicitatiegesprek. Om ons met de neus op de feiten te drukken controleerde zij ter voorbereiding op de workshop de social media profielen van iedereen die zich had ingeschreven.

Wettelijk gezien mag een werkgever dergelijke informatie geen invloed laten hebben op een sollicitatieprocedure. Wel moge het duidelijk zijn dat indien men online research doet voorafgaand aan het in dienst nemen van een nieuwe sales-medewerker en deze een geen afgeschermd profiel heeft dat vol staat met foto’s waarop hij of zij beschonken is, dit beeld zal blijven hangen bij de (potentiële) werkgever. Dus denk na of je je social media profielen die je privé gebruikt niet beter kunt afschermen.

Een eerste indruk kun je maar één keer maken

We gaan ervan uit dat je met de tips van Werkmandejong uitgenodigd wordt voor een sollicitatiegesprek. Wees voorbereid op je gesprek en zorg dat het om de inhoud gaat!

Als je ervoor zorgt dat er niks aan je ‘appearance’ valt op te merken, wordt er geluisterd naar wat je zegt.

Dennis van den Bos, Nexor

Aan welke etiquette een sales professional behoort te voldoen werd stap voor stap behandeld. Dit begon op ludieke wijze met het ‘sabreren’ van champagne. Hierna volgden adviezen met betrekking tot kleding, omgangsvormen en tips op het gebied van gesprekken voeren.

Al met al vormde de Carrièredag een mooie basis naar het bedrijfsleven!

Interessante links:

Dit evenement werd in samenwerking met het bestuur van SMA Students georganiseerd. Het bestuur van SMA Students maakt onderdeel uit van de landelijke organisatie SMA (Sales Management Association).