Nima masterclass Inbound Marketing en Recruitment

Inbound recruitment, ofwel inbound marketing, voor de meeste van ons onontgonnen grondgebied. Niet gek, want in de les boeken over online marketing is hier nog niet veel over terug te vinden. Op woensdag 9 november organiseerde Nima Regio Oost voor haar leden een bijeenkomst over Inbound Recruitment op de HAN.  Edwin Vlems verzorgde deze avond een masterclass vol praktische tips en vertelde hoe organisaties van telefonische aquisitie verleden tijd kunnen maken. Uiteraard was SV CEnter van de partij.

Inbound marketing

Telefonische aquisitie verleden tijd? Hoe kan dat, terwijl je bij sales leert dat proactieve vormen van sales steeds belangrijker worden. Wees gerust, die proactieve werkhouding mogen sales medewerkers houden! Maar als het aan Edwin Vlems ligt is telefonische aquisitie niet meer van deze tijd. Het bedrijf MCB waar hij marketing manager is, is hier reeds een aantal jaren mee gestopt. Zij benaderen (potentiële)klanten niet door hen voortdurend te bellen op het moment dit ze niet gelegen komt. MCB heeft gekozen voor een inbound marketing strategie en is gestart met het delen van haar kennis. Dit doet MCB in blog posts, op social media en aan de hand van video’s. Daarmee is MCB een transitie aan het maken van metaalleverancier naar kenniscentrum die ‘naast kennis toevallig ook staal levert’.

De vraag bij kennis delen is, hoe wordt je content interessant voor lezers? Het is niet Edwin Vlems die voor zijn inbound marketing strategie zelf op de ‘praatstoel gaat zitten’. Dagelijks interviewt hij verschillende productspecialisten die in het volst van hun overtuiging en vol passie ingaan op een onderwerp dat zij zelf mogen kiezen. Daarmee blijft de natuurlijke schrijfstijl gewaarborgd en wordt een blog persoonlijk genoeg om niet als brochure tekst te worden ervaren.

edwin-vlems

Edwin Vlems 
(Bron: Flickr.com)

Is papier dan ook verleden tijd? Nee, vraag maar eens aan iemand die werkt in de techniek of hij/ zij het MCB boek kent. De kans is groot dat het MCB boek door hen wordt herkend. Geruime tijd werd dit boek niet meer uitgebracht, tot men ter ere van het 75 jarig bestaan besloot een nieuw MCB boek uit te brengen. Dit boek wordt net als alle andere kennis die MCB deelt gebruikt door (potentiële)klanten van MCB, in het onderwijs en door haar concurrenten.

Het ‘gevaar’ achter kennis delen

Kennis delen kent maar één ‘gevaar’. Je moet oppassen dat je niet te weinig kennis deelt als je kiest voor een inbound marketing strategie. Voor de rest moet je jezelf niet van de wijs laten brengen door het mogelijke gevaar dat concurrenten zien hoe het er bij jou aan toe gaat, hun klanten zien het ook. Als jij kiest voor een inbound marketing strategie is dat gevaarlijker voor de concurrenten dan voor je eigen organisatie! Ander dingetje om rekening mee te houden, het kan zijn dat een marketing afdeling minder geld uitgeeft dan gebudgetteerd en dat de opbrengsten hoger zijn dan geprognotiseerd. Bereid jezelf dus voor op de gevolgen hiervan!

Inbound recruitment

Inbound marketing kan ook worden ingezet voor recruitment. Als je dit goed genoeg doet, krijg je HR zelfs aan je bureau omdat er meer sollicitanten reageren dan verwacht werd. Laat dat net het geval zijn bij de meeste vacatures die MCB uit heeft staan en waarbij zij inbound recruitment uitprobeert.

Wil je de presentatie ontvangen van deze avond? Neem dan contact op en dan zorgen wij dat Edwin Vlems je deze mailt.